본문 바로가기

공유

라이엇 직원이 밝힌 리븐/탈론 너프의 이유

북미시각으로 어제, PBE 서버에서 진행된 업데이트와 관련된 정보가

해외의 커뮤니티를 통해서 속속 공개되고 있는 가운데, 이번 PBE 패치에서 크게 드러난

리븐과 탈론의 변화에 대해 LoL북미 공홈에 많은 문의가 접수되고 있습니다.

 

 

이에, 보조 게임 디자이너인 Statikk은 레드 포스트를 통해 그 변화의 배경을 설명했습니다.

 

 

 

 

http://na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?p=32680409#post32680409

 

 

Originally Posted by Not Liable

Stable and gradual changes, right?

Health Per 5 reduced from 9.5 to 4.5 (over half..).

Valor changed from 60/90/120/150/180 (+1.0) to 70/100/130/160/190 (+0.4).

Blade of the Exile cooldown increase to 110/85/50 Seconds from 75/60/45 Seconds.

Riot just wants us to build Ravenous Hydra for Health Regen q.q

 

변화는 천천히 안정적으로 하는 거 아님?

5초당 체력 재생은 9.5에서 4.5로 절반 넘게 깎였고

용맹은 60/90/120/150/180 (+1.0)에서 70/100/130/160/190 (+0.4)으로 너프

추방자의 검의 쿨다운은 75/60/45초에서 110/85/50 초로 엄청나게 증가했는데.

라이엇은 우리가 체력 재생을 위해 히드라를 장만하길 원하는 듯 q.q

 

 

 

Statikk??Associate Game Designer

 

Firstly, some of the information you guys are getting from these unofficial sites are incorrect. For example, there is no change to the ratio of Riven's shield at all, we are simply slightly buffing the base shield value for Valor.


The goal for the Regen reduction is to reinforce the value of timing and counter play to Riven in lane. Now when you poke or trade damage with Riven, it sticks a bit more. As the Riven player, it is now more important to make sure you're trading while your shield is up as much as possible and getting out before your defenses are down.


Once again, I wouldn't trust unofficial sources for exact details.

 

 

우선, 비공식적인 사이트들을 통해서 얻어낸 정보들 중 일부는 부정확해. 예를 들어서, 리븐의 방어막 계수에 대해서는 아무런 변화가 없으며, 단지 용맹의 방어막 기본수치를 증가시켰을 뿐이라고.

 

체력재생 감소의 목적은 라인에서 리븐을 상대할 때 타이밍의 값어치를 더 증가시키기 위해서임. 이제 리븐에게 포킹을 하거나 딜 교환을 하면, 좀 더 오래 남아있게 되지. 리븐 플레이어로서는, 이제 실드가 있을 때만 딜교환을 시도하는게 더욱 중요해졌으며, 그 방어가 끝나기 전에 빠져나오는게 필요하지.

 

다시 한 번 말하지만, 나라면 비공식 출처의 정확한 디테일을 신뢰하지는 않겠어.

 

 

 

http://na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?p=32681558#32681558

 

 

Originally Posted by Fubby2

What the ****? Talon has been underpowered for a while and now hes decent with BC. Does riot want talon to always suck or something?


Source: http://www.reignofgaming.net/

 

 

뭥미? 탈론이 한동안 고인이었다가 칠흑도끼 때문에 조금 괜찮아 졌는데.

라이엇은 탈론이 항상 구리길 바라는 거야 뭐야?

 

 

Statikk??Associate Game Designer

 

No, we have no intention of making Talon unviable, we're simply looking to find a balance for him in the context of Season 3.


The reality is that many of our AD casters were tuned to a state where they could exist in Season 2 with extremely poor itemization that was non-ideal for them.


We now created an environment where they have legitimate optimal item paths and the numbers are now out of balance.


The question to ask ourselves is if Black Cleaver is still too strong for AD Carries like MF or Graves. If we were to nerf Black Cleaver, it may become impossible to even think of building it on non AD Casters.


Looking at any strong item with above 3000+ gold cost will show a high win rate because if you have the resources to buy an item of this tier, you are most likely ahead in the first place. Items are not only an indicator of your future success but also a reflection of your past success. Any decently strong high tier item should statistically look and feel "overpowered."


As a closing note here, there is a buff to Talon that is impossible for the dataminers to get to. We are fixing a bug where the damage amplification from Cutthroat was not actually working.

 

아니, 우리는 탈론이 1인분을 못하도록 만들 의도가 없으며, 그저 시즌 3의 맥락에서 탈론의 밸런스를 맞출 뿐이다. 진실은, 수많은 AD 캐스터들이 시즌 2에서 적합하지 않은 아이템 빌드 등으로 원치 않는 대접을 받던 상태를 수정하고 있는 것일 뿐.

 

이제 우리는 쓸만한 아이템 빌드 선택지를 제공해 주었으며, 그 숫자들은 밸런스를 벗어나 있지.

 

우리 스스로에게 물어보는 질문은, 과연 칠흑도끼가 그레이브즈, 미스포츈 같은 AD 캐리에게도 여전히 지나치게 강력한가 하는 점이야. 만약 우리가 칠흑도끼를 지나치게 너프한다면, AD캐스터가 아닌 입장에서는 장만할 이유가 사라질 수도 있으니까.

 

3000골드 이상의 값을 가지는 아이템들이 여전히 높은 승률을 보이는 걸 볼 수 있을 거야. 왜냐하면 이 등급의 아이템을 장만할 재료를 갖췄다는 얘기는, 애초부터 앞서나가고 있었다는 얘기니까. 아이템은 단순히 미래의 성공에 대한 지표가 아니라, 지나온 성공을 반영하기도 하지. 쓸만한 강력한 고티어 아이템이라면 통계적으로 "오버파워"처럼 보이고 느껴져야 해.

 

마무리로, 클라이언트에서 정보를 파내는 사람들은 절대로 알 수 없는, 탈론에 대한 엄청난 상향이 있을 예정임. 목 긋기에 있는 피해량 향상 옵션이 실제로 적용되지 않던 버그를 수정할 거야.

 

 

 

 

 

http://na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?p=32682638#32682638

 

 

Originally Posted by Reynfall

How is a bug fix a buff?

And how is this compensation for destroying his damage...

He can only build 1 stat

And he can only do 1 type of damage

Did you take this into consideration while nerfing him?

 

 

버그 픽스가 어떻게 상향이지?

그리고 그게 어떻게 탈론의 데미지 감소를 보상해주는 건데?

1가지 능력치만 쌓아야 하고, 1가지 데미지 타입만 가진 탈론인데

탈론 너프할 때 이런 거 고려하긴 해?

 

gypsylord??Associate Champion Designer

 

Say a champion's ult was intended to do 5000 true damage but there was this nasty bug that made it ACTUALLY do 1 damage. If we were to go and fix said bug we would be BUFFING that champion's damage by 4999.


Talon's E currently amps his damage by 0% for two seconds against a single target, regardless of rank. This bugfix will buff his single target burst by 15% when E is at max rank.

 

챔피언의 궁극기가 5000의 고정피해를 입히는 디자인이었다고 치고, 심각한 버그가 있어서 실제로는 1데미지만 주었다고 치자고. 이런 버그를 찾아서 고치는 건, 실제로는 해당 스킬의 데미지를 4999 상향시키는 게 되겠지.

 

탈론의 E는 현재 단일 대상을 상대로 스킬 레벨에 관계 없이 0%의 피해량 증폭을 주고 있어. 이 버그 수정으로 인해 E가 최대레벨에 도달하게 되면 단일 타겟 폭딜을 15% 증가시키게 될 거임.